Velkommen til Kålormen

Hvem er vi?

Kålormen er en aldersintegreret daginstitution beliggende i hjertet af Nørrebro tæt ved Nørrebroparken og Assistens Kirkegård. Børnehuset, som er et 0-6 års dagtilbud, kendetegnes ved en omsorgsfuld stemning samt mangfoldighed.

Vi er 82 børn i Kålormen. Vi har 36 vuggestuebørn i alderen 0,6-2,10 år fordelt på tre stuer – Larverne, Mariehønsene og Sommerfuglene. Vi har 46 børnehavebørn fordelt på to hjemmestuer – Regnbuerne  og Enhjørninge.

I Kålormen arbejder vi med små fællesskaber, hvor børnene er inddelt i mindre grupper om formiddagen. Vi oplever, at dette blandt andet skaber et større nærvær i relationen med det enkelte barn samt at legene/de pædagogiske aktiviteter målrettes tydeligere mod barnets/børnegruppens udviklingstrin og behov.

Pædagogik og Børnesyn:

I Kålormen har vi stor fokus på alle børns relationer både til de andre børn og til de voksne, som varetager deres trivsel og udvikling. Vores pædagogiske fundament tager udgangspunkt i Tryghedscirklen, som er en metode baseret på, via samspil, at kunne udvikle tryghedsskabende relationer. Vi forholder os til barnets naturlige ønske om at lære omverdenen bedre at kende. For at kunne stimulere barnets nysgerrighed og støtte dets udforskning skal relationen mellem barn og voksen være en tilknytning præget at stor omsorg. Vi har en opmærksomhed på, at alle børn er forskellige og helt unikke. Derfor forholder vi os til en balance mellem tilknytning og udforskning for det enkelte barn. Dette betyder, at barnets følelsesmæssige behov skal opfyldes, førend barnets udforskning kan støttes.